Årets julklapp 2019

Årets julklapp 2019

Mobillådan är Årets julklapp 2019

För trettioandra året i rad utser HUI Research Årets julklapp. 2019 riktas ljuset mot mobillådan – en låda där man kan lägga undan sin mobil för situationer när man vill ha hjälp att koppla ned. Mobillådan kan vara en låda man köper, redan har hemma eller tillverkar själv.

Svenskarna älskar sina mobiler. Under de senaste åren har tekniken utvecklats explosionsartat och tack vare de positiva effekterna tekniken medför har mobilen snabbt blivit en integrerad del av vår vardag. Den har inte minst revolutionerat våra sociala kontakter, hur vi shoppar, konsumerar underhållning och hur vi tillgodogör oss alla typer av information. Under 2019 har allt fler svenskar fått upp ögonen för mobiltelefonernas påverkan på våra liv.

– Svenskarna reflekterar mer och mer över telefonens användningsområde, och försöker nu i allt högre grad justera sitt beteende därefter. Redan idag finns till exempel appar för att reglera sin skärmtid. Mobillådan är ett hjälpmedel under de tider på dagen man vill lägga ifrån sig mobilen för att istället läsa en bok, sova eller umgås med familjen, säger Jonas Arnberg, vd HUI Research.

Med utgångspunkt i rådande samhällstrender och svenskarnas aktuella och framtida konsumtionsbeteenden utses Årets julklapp utifrån tre kriterier: att den ska representera den tid vi lever i, att den ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året, eller att den säljs i stort antal. Minst ett av kriterierna måste uppfyllas och i år uppfylls de två första.

Motivering till Årets julklapp 2019:

2019 var året då allt fler svenskar började ifrågasätta hur och hur mycket vi använder mobiltelefonen i vår vardag. Årets julklapp – mobillådan – är en låda där telefonen kan läggas undan för att vi lättare ska kunna hitta balansen mellan uppkoppling och skärmfrihet.

Mobilen har under det senaste decenniet gett upphov till den kanske snabbaste beteendeförändringen i människans historia. Många funktioner har på ett positivt sätt revolutionerat vardagen, men de svenska konsumenterna har nu på allvar börjat reflektera över vad som händer med vår sömn, våra relationer, vår koncentration och vår psykiska hälsa när mobilen har fått en dragningskraft som ständigt pockar på.

Läs mer på HUI:s hemsida

Tomtebrevet

Posta en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *