Årets julklapp 2008
Årets julklapp 2008 är en upplevelse!
Årets stora konsumtionshögtid står inför dörren och det är åter dags för HUI att utse Årets Julklapp. Konsumenterna söker en innehållsrik fritid och i detaljhandeln säljs allt mer paketerade tjänster. Årets Julklapp 2008 är därför en upplevelse.
Konjunkturförsvagningen till trots, så är ändå julhandeln detaljhandelns höjdpunkt. Julhandeln väntas slå rekord i år igen och detaljhandelsomsättningen får därmed chansen att spränga 60 miljardersvallen och landa på 61 miljarder kronor. Ökningen på 2,5 procent är blygsam och det är tydligt att detaljhandeln nu har växlat ned till en långsammare tillväxtbana efter några år med exceptionell tillväxt. I år utser Handelns Utredningsinstitut, HUI, Årets Julklapp för tjugoförsta året i rad. För att erhålla titeln ska en produkt uppfylla ett eller flera av följande tre kriterier:
- Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året.
- Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.
- Produkten skall representera den tid vi lever i.
Upplevelseaktörerna har under de senaste åren tagit steget in i detaljhandeln och framgången har varit ett faktum. Försäljningen har mångdubblats under 2007 och utvecklingen har fortsatt under 2008. Hushållens konsumtion av tjänster har ökat under senare år. Upplevelseaktörerna har tagit fasta på denna trend och lycktas med att förpacka sina tjänster i ett snyggt format möjligt att sälja i detaljhandeln. Upplevelser i en ask speglar på ett träffsäkert sätt den tid vi lever i då konsumenterna i allt större utsträckning söker efter produkter som hjälper dem att få en innehållsrik fritid.
Källa: HUI